Natuurwerkdag 2019

Op zaterdag 2 november was weer de landelijke Natuurwerkdag. Hierbij heeft Scouting Polaris in overleg met boswachter Alexander Rozema van Staatsbosbeheer geholpen met het onderhouden van natuurgebied De Deelen ten noorden van Heerenveen.

De Deelen is een laagveen moeras dat ongeveer vanaf 1920 wordt verveend. Eerst t.b.v. de turf winning en nu voor potgrond. Door al deze werkzaamheden is er een gebied ontstaan van legakkers en petgaten (500 ha) dat weer vele soorten watervogels aan trekt, hier door heeft het dan ook een Wetland en N2000 status gekregen. Door de relatief klein open water met heel veel oever zijn er veel meer soorten vogels die hier kunnen leven. Maar ook andere dieren zoals de otter en de ringslang, mogen hier graag zijn.

Enkele tientallen scouts en hun leiding hebben op één van de legakkers samen met Staatsbosbeheer door het snoeien en zagen van boompjes en struiken ervoor gezorgd dat er geen groot meer ontstaat. Staatsbosbeheer heeft er voor gezorgd dat Bûten Guod een zeer smakelijke maaltijdsoep klaar had staan voor de lunch. Voor Scouting Polaris een zeer geslaagde dag!